ΑΘΗΝΑ ΚΑΙ ΡΩΜΗ
Στο παιχνίδι των Ρωμαίων για την υποδούλωση της Ελλάδος είχε συμπράξει και η Αθήνα. Ήταν φυσική η αντίθεση των «φιλοσοφούντων» Αθηναίων κατά των αξέστων Μακεδόνων, και μάλιστα ύστερ’ από τα σκληρά μέτρα που είχε λάβει εναντίον τους ο Αντίγονος Γονατάς. Γι’ αυτό και στους πολέμους της Μακεδονίας με τη Ρώμη οι Αθηναίοι βοήθησαν την τελευταία.
Η ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΔΟΥΛΩΝ ΤΟΥ ΛΑΥΡΙΟΥ
Η πρώτη επανάσταση των δούλων του Λαυρίου ήταν περιορισμένη. Η δεύτερη και σοβαρότερη σημειώθηκε δύο χρόνια αργότερα (133) συγχρόνως με τις μεγάλες επαναστατάσεις των δούλων στη Σικελία και σε άλλα μέρη της Ιταλίας, που συντάραξαν το Ρωμαϊκό κράτος.
ΟΙ ΜΙΘΡΙΔΑΤΙΚΟΙ ΠΟΛΕΜΟΙ
Την ησυχία που επικρατούσε στην Αθήνα για πενήντα χρόνια, μετά την επανάσταση των δούλων του Λαυρίου, θα την αναταράξουν οι Μιθριδατικοί πόλεμοι και θα προκαλέσουν μία από τις μεγαλύτερες καταστροφές που είδε στην ιστορία της. Από τα παλαιότατα χρόνια οι Αθηναίοι είχαν φιλικές και εμπορικές σχέσεις με τον Πόντο.
Η ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ ΑΠΟ ΤΟ ΣΥΛΛΑ
Η ίδια τύχη με τη Δήλο περίμενε και την Αθήνα. Ο Ρωμαίος στρατηγός και ανθύπατος Λεύκιος Κορνηλιος Σύλλας φθάνει στην Αττική (καλοκαίρι του 87) με ρωμαϊκό στρατό και πολιορκεί την Αθήνα και τον Πειραιά. Ο Σύλλας κάνει ολοκληρωτικό πόλεμο.
ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΩΝ ΚΑΙΣΑΡΩΝ
Η Αθήνα και μετά το Σύλλα έμεινε θεωρητικά ελεύθερη πόλη και διατήρησε φαινομενικά την ελευθερία της. Αλλά άρχοντες της πολιτείας διορίζονται μόνο οι φιλορωμαίοι. Μεγαλύτερη ακόμη συφορά έπαθε ο Πειραιεύς. Από τότε έπαυσε να υπολογίζεται για λιμάνι. Στην κατακόρυφη πτώση του είχε συντελέσει και ο καλούμενος «Πειρατικός πόλεμος».
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΠΑΥΛΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΠΡΩΤΟΙ ΑΘΗΝΑΙΟΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ
Την εποχή των διαδόχων του Αυγούστου δε σημειώνονται αξιόλογα γεγονότα στην Αθήνα. Συνέβηκε όμως ένα γεγονός, επί του Οκταβίου Αυγούστου, που άλλαξε την πορεία του κόσμου. Στη Βηθλεέμ της Γαλιλαίας γεννήθηκε ο Χριστός. Και οι Αθηναίοι, μισόν αιώνα μετά τη γέννησή του – την εποχή του αυτοκράτορα Κλαυδίου – θα ακούσουν , για πρώτη φορά, τον Απόστολο Παύλο να τους αναφέρει για τη νέα θρησκεία.
ΤΟΝ ΠΡΩΤΟ ΜΕΤΑ ΧΡΙΣΤΟΝ ΑΙΩΝΑ
Στους πρώτους χριστιανικούς χρόνους, η Αθήνα εξακολουθούσε να είναι η πόλη των φιλοσόφων και των ξένων. Είναι ακόμη κατάφορτη από αγάλματα και μνημεία.
Ο ΝΕΡΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Στην περιοδεία που είχε κάνει ο Νέρων στην Ελλάδα (65 – 67 μ.Χ.), έλαβε μέρος και στους Ολυμπιακούς Αγώνες. Οι Ελλανοδίκες τον ανακήρυξαν νικητή σε 75 αγωνίσματα, δηλαδή στο σύνολο!
ΣΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΗΣ ΡΩΜΑΪΚΗΣ ΠΑΡΑΚΜΗΣ
Ούτε η ελευθερία που έδωκε ο Νέρων, ούτε η κατάργησή της από το Βεσπεσιανό, είχαν ουσιαστικές συνέπειες στην Αθήνα. Εξακολουθούσε και μετά το Βεσπεσιανό να είναι ελεύθερη και αφορολόγητη πολιτεία.
Η ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΑΔΡΙΑΝΟΥ
Μετά τον Τραϊανό, μια σειρά από φιλέλληνες και προ παντός φιλαθηναίους αυτοκράτορες, θα δώσει την τελευταία αναλαμπή στην Αθήνα. Ο Αδριανός (117 – 138), με τον πηγαίο και χωρίς ιδιοτέλεια φιλελληνισμό του, θα βοηθήσει και θα ευεργετήσει την Ελλάδα και την Αθήνα όσο κανένας άλλος Ρωμαίος και περισσότερο από πολλούς Έλληνες.